Follow

Chinese are boycotting Gardenia owned by Syed Mokhtar

Faced with an unrelenting online campaign calling for the boycott of its products, Gardenia Bakeries (KL) Sdn Bhd today took out advertorials in English dailies refuting claims that it is a "crony company".

The breadmaker also denied charges it had been directed by Padiberas Nasional Bhd (Bernas), which has a 30 per cent stake in Gardenia, to stop buying flour from Malayan Flour Mills Bhd (MFM) for allegedly racist reasons. Gardenia is the market leader in bread.

Bernas is owned by Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhary, while MFM is controlled by Hong Kong-based Malaysian tycoon Tan Sri Robert Kuok.

"We buy flour from Malayan Flour Mills Bhd and Prestasi Flour Mills Sdn Bhd purely due to commercial reasons," Gardenia said in its full-page advertorial.

"In fact, Bernas has a stake in Y flour mill and yet we have never been directed or coerced to buy flour from it. This speaks volumes on the professionalism of the Bernas management."

The market leader in bread said it was "everything a good Malaysian company should be", stressing that it employed highly professional and ethical people regardless of race or religion.

Gardenia pointed out it has supported many community projects and activities since 1992 and was currently providing over 60 shelter homes with free fresh bread products daily, again without care for race or religion.

The company claimed the campaign was the result of its success in providing high-quality products every day "come rain or shine", an achievement which has stirred envy in competitors.

"This envy has resulted in the circulation of many malicious rumours and falsehoods. However, now, underhanded tactics with racial and political overtones have been used.

"We all should not be party to this exploitation and manipulation to serve some narrow agenda," it said.

A spokesman for Gardenia said a Malay version of the advertorial would appear in Malay-language papers tomorrow.

The anti-Gardenia campaign, conducted online and mainly in Chinese, began a month ago, calling for a boycott of the breadmaker for allegedly discriminating against Kuok's MFM on racial grounds.

The campaign also urged consumers to support rival bread company Massimo, also owned by Kuok, which entered the market recently.

One email read: "Let's support the new Massimo bread by Robert Kuok and boycott Gardenia bread owned by Umno crony, Syed Mokhtar Albukhary's Tradewind group."

Gardenia had earlier sought help from DAP organising secretary Teresa Kok, who called the campaign "extremely racist and not acceptable".

The Seputeh MP said the public should not forward messages without first verifying the information contained within them first - MI

Comments  

 
Opt
#12 Opt May 2013
Pergi check nape robert kwok tinggalkan malaysia. Aku bukan support robert, tp selalu aku tanya diri sendiri nape aku orang malaysia nak pergi singapore kerja. Ketuanan melayu, hidup melayu, apa ini.... Bkn racist den ape....
Quote
 
 
Abdul
#11 Abdul November 2012
Chinese are boycotting Gardenia owned by Syed Mokhtar but Malays never boycott any Chinese business. I have read some racist comments on Garnia written by some irrational racists. What would happen if Malays stop buying products from Chinese factories, shops, supermarkets etc? I sincerely hope Chinese would think twice or even thrice before boycotting Gardenia. Please stop this ugly ruthless racism !
Quote
 
 
Mahtob
#10 Mahtob August 2012
Roti Gardenia tak sedap. Bahan inti pun biasa saja. Kurang berkhasiat berbanding dengan 'wheatgerm' dalam roti Massimo. Germa gandum ada lebih vitamin drp gandum biasa. High 5 lagi bagus, ada banyak jenis bijirin dan kekacang berkhasiat. Saya tak kira siapa punya kilang, saya lebih suka High 5 untuk kesihatan anak-anak saya.
Quote
 
 
Ishwar
#9 Ishwar July 2012
Rakyat MALAYSIA cukup matang dan janganlah layan sangat psychos racial sentiment yang akan menghancurkan keharmonian yang sedia ada. Ada pilihankah bila ibubapa, saudara-mara, anak-anak atau kita sendiri bila dirawat oleh doktor atau jururawat berbangsa melayu? Atau anak-anak kita dididik oleh pelbagai bangsa guru. Bermacam-macam lagi, dari aspek keselamatan ke unit struktur sosial dalam routine harian kita saling bergantung. Sebagai rakyat Malaysia yang bertamadun, kita tak perlu layan isu racist yang cuba diperalatkan oleh sesetengah golongan yang cetek pemikiran. HIDUP MALAYSIA DAN SEMUA MALAYSIAN!
Quote
 
 
gardenia malaysia
#8 gardenia malaysia July 2012
gardenia ni melayu punya la. massimo tu robert kwok punya. dia bkn ada kat malaysia pn. dia duk kat hong kong tp bisnes dia ada je kat malaysia. dia peduli apa pasal malaysia. jual brg kat sini dpt untung dia belanja kat hong kong. beli massimo bermakna duit kita terbang ke hong kong
Quote
 
 
tang kui
#7 tang kui April 2012
ramai rakyat kita keturunan china dah lama boycott kerajaan maslaysia kerana sebab kononya bumiputra-affir mative polisinya, dan sebaliknya menyokong singapura kerana polisi affirmativenya kpd rakyat bukan melayunya. semenjak awalan1970an lagi dan berterusan sahingga sekarang, mereka longgokan wang mereka disana secara senyap2 atau terbuka atas pelbagai alasan perniagaan sahingga melemahkan kedudukan tukaran asing negara yg bertempangan berbanding dgn sing dlr. sebagai imbohan atas kecenderungan mereka ini , kerjaan singapura memberi layanan istimewa kepada mereka/keluarga memasuki perkhidmatan awam/swasta, polis dan tentera, menerima biasiswa, dan pelbagai lagi keistemewaan yg diperuntukkan kpd bukan melayu dinegara tersebut. yg teruk lagi mereka ini berterusan menudoh kerajaan malaysia tidak adil dalam penyerapan bukan melayu dalam perkhimatan malaysia sedangkan sebab sabenarnya ialah mereka yg tidak berminat dan memberi sapenuh minat berkhimat merekaka kepada negara tetangga. pihak2 yg berwajib elok lengkapkan statistik para penabung yg secara tidak sah ini dan mereka yg berkhehidmat dgn semua agensi kerjaan s'pura sebagai menemplak tuduhan2 dap mengapa sebenarnya kekurangan ethnik china memasuki pelbagai perkhidmatan malaysia.
Quote
 
 
KhirPoyo
#6 KhirPoyo March 2012
Gardenia tak sedap lah. Itu saja sebabnya aku tak beli.
Quote
 
 
Khairil
#5 Khairil February 2012
sad that star alumni acting racist...
Quote
 
 
Amilyshaakir
#4 Amilyshaakir January 2012
Boycott ! sokong produk melayu !!
Quote
 
 
Aki
#3 Aki January 2012
support malay product
Quote